Stichting Geo Oss

HOMEPAGE 2015

Zondag 8 november 2015: GEOSFEER - Uitgestorven of niet?
Op zondag 8 november aanstaande organiseert Stichting GEO Oss voor de 37e keer haar jaarlijkse mineralen- en fossielenbeurs ‘GEOSFEER’. Ook deze keer is de beurs weer gecombineerd met een expositie. Dit jaar is het thema: ‘Uitgestorven of niet?'.

impressie van de Geosfeer op zondag 9 november 2014 Beurs
Zoals elk jaar zullen ook nu weer vele handelaren authentieke schatten uit de natuur aanbieden. Mineralen - in alle kleuren en vormen, schitterend of ze nou bewerkt zijn of niet, en fossielen - de mysterieuze resten van levensvormen van onvoorstelbaar lang geleden. En op een enkel topstuk voor de verzamelaar na is het ook allemaal zéér betaalbaar.

Elk uur worden er onder de bezoekers enkele mooie stukken verloot die door de handelaren beschikbaar gesteld werden.

Expositie
Het thema van de expositie van dit jaar is ‘Uitgestorven… of niet?’, waarbij we fossielen laten zien van planten en dieren die miljoenen jaren geleden leefden, naast planten en dieren van nu. En dan blijken er ondanks miljoenen jaren tussenruimte soms bijna geen verschillen te zien! Oftewel: hoe het leven zich in 3 miljard jaar ontwikkelde, wat bleef en wat verdween. Veel prachtige voorbeelden, mooie platen en boeiende verhalen..........>>> lees verder

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

27 september 2015: Sophienruhe en Karlstollen
Vandaag is al weer de laatste dag van de lange excursie van Stichting Geo Oss van 2015. Vandaag hebben we enigzins kunnen uitslapen omdat we om 09:00 bij het ontbijt bij In Vino Veritas hadden afgesproken. De mensen die vannacht waren stappen zaten als een van de eerste aan tafel. Thea had zich verslagen en is uiteindelijk gewekt door Gerben. Na het karige maar toch lekkere ontbijt hebben we de spullen in de auto en bus gezet. Nog even de appartementen betalen en toen konden we op weg naar de plaats Badenweiler, 90 kilometer ofwel 1 uur en 15 minuten rijden naar het zuiden. Nadat Wilco gisteren al zijn camera kwijt was, is het nu de beurt aan Ruben om zijn telefoonkabel kwijt te zijn.

Op zoek naar Mimetiet op de halde Sophienruhe en Karlstollen Tegen half 12 kwamen we aan in de buurt van de geplande GPS coördinaten om te parkeren. Echter, waren er wegwerkzaamheden waardoor de weg was afgesloten. We hebben voor de wegversperring geparkeerd, omdat dit toch niet heel ver weg was van ons punt. Na een kleine 10 minuten lopen kwamen we aan bij de halde van Sophienruhe en Karlstollen. Eenmaal daar aangekomen keken we onze ogen uit, mooi uitzicht over de rijnvallei met aan de horizon de Vogezen in Frankrijk. Verder is het een grote open helling met stenen met een gemiddelde grote van 20 cm. Tevens bleek dat er een hele “Geologische en mijnbouwverleden wandelroute van Badenweiler-Sehringen” van 4,12 kilometer over de halde ging, waardoor er veel borden met informatie bij de halde stonden. Daarom kwamen er ook zoveel wandelaars voorbij, die zo nu en dan vroegen wat wij aan het doen waren..........>>> lees verder

26 september 2015: Clara mijn
Na een goed kwartier rijden kwamen we rond kwart voor 5 aan bij de mijningang van de Clara mijn in Rankach, Oberwolfach. Hier zijn we even uitgestapt om te kunnen kijken naar deze wereldberoemde locatie waar ongeveer 400 verschillende soorten mineralen zijn gevonden. Behalve de gebouwen is ook de mijningang vanaf de weg te zien. Echter, waren ze zoals verwacht nu niet aan het werk, anders is het namelijk een mooi gezicht terwijl vrachtwagens in en uit rijden. Je ziet de rook dan gewoon uit de mijningang komen en je kunt de mijn dan zelfs ruiken.

De toegang tot de Clara mijn Nadat iedereen zijn foto’s had genomen en de indrukken op zich had laten inwerken zijn we na een klein half uurtje weer in de auto en bus gestapt om naar onze appartementen In Vino Veritas te Haslach te rijden. Iedereen heeft een frisse douche genomen en zich opgedoft zodat we daarna de oude stadskern in konden lopen om een hapje te gaan eten. Het viel nog niet mee om een geschikt restaurant met een hond en zo’n grote groep te vinden.

Uiteindelijk zijn we aangekomen bij Gasthaus Storchen. Hier hebben we heerlijk gegeten en het werd met de minuut gezelliger. Op een gegeven moment kwam er een vrouwenkoor naast ons zitten eten. Om de beurt begonnen we liederen te zingen wat niet onopgemerkt bleef. 2 lokals kwamen ons vergezellen en begonnen ook hun liederen te zingen en dan met name de Schwarzwalder liedjes..........>>> lees verder

26 september 2015: Mineralenhalde Clara
Rond half 7 was bij de meeste van ons de wekker af gegaan, want we wilden op tijd bij de Mineralenhalde Clara zijn. We zouden in eerste instantie bij het appartement ontbijten, maar de eigenaresse wilde niet zo vroeg voor ons opstaan. Daarom hadden we om 07:00 bij Aral het tankstation afgesproken om aldaar broodjes te kopen, echter verkochten ze geen broodjes. Daarom zijn we met zijn allen het dorp Haslach in gelopen op zoek naar een bakkerij. Joyce bleef op bed liggen want ze voelde zich niet fit. In het oude stadscentrum van Haslach werd inmiddels een braderie of warenmarkt opgebouwd. Bij de lokale bakker hebben we allemaal een lekker vers broodje gegeten en een bak koffie genomen. Ook namen we wat voor de lunch mee.

Op zoek naar micormounts en fluoriet op de Mineralenhalde Clara Rond 07:45 zaten we met zijn allen weer in de bus om naar de Mineralienhalde Clara te Wolfach te gaan. Eenmaal aangekomen bleken er ongeveer 15 personen te staan wachten voor de poort. We hebben gezellig bij gepraat met o.a. Kees Mak en andere leden van Kring Zwarte Woud Mineralen Nederland. Kees Mak heeft op 17 september nog een lezing gegeven over mineralen van Schwarzwald, Kinzigtal. Tegen 09:00 stonden er ongeveer 50 mensen als het er niet meer waren aan de poort. Rond dat tijdstip ging de poort open en mochten we na betalen van € 12,- de grote halde betreden..........>>> lees verder

25 september 2015: Silberbrünnle
Tijdens de vlotte rit van ongeveer 3 uur van Nack naar Gengenbach zijn we een keer gestopt om Glenn een flesje drinken te geven en om een korte plas- en drinkpauze te houden. Tegen 15:30 kwamen we dan ook aan bij de parkeerplaats aan het einde van de Haigerach vallei, ongeveer 6,5 km ten noordoosten van Gengenbach.

Op zoek naar mineralen op de Silberbrunnle Halde Iedereen trok weer zijn outfit aan om vervolgens aan de wandeling te beginnen. Het vervelende is dat mineralienatlas en Mindat niet de juiste locatie van Silberbrünnle mijn weergeven op hun website. Mineralienatlas geeft wel een uitgebreide beschrijving hoe je bij de locatie kunt komen. Iedereen stond klaar om te vertrekken alleen is de beschrijving in de bus blijven liggen. Mindat gaf aan dat het boven aan de heuvel lag bij de parkeerplaats.

Joyce bleef met Glenn beneden en vol goede moed liepen we met de groep het paadje omhoog de berg op. Niemand had echt het vertrouwen dat we de juiste weg liepen, maar toch bleven we stug doorlopen. Over het zware parcours viel de groep langzaam uit elkaar. Uiteindelijk ben ik samen met Cuenca tot de top van de berg gelopen, maar ik kwam geen groeve of halde tegen. Ook het uitzicht liet te wensen over omdat er alleen maar woud zichtbaar was. Teleurgesteld en vermoeid liepen we terug naar de parkeerplaats..........>>> lees verder

25 september 2015: Nack
Ieder jaar organiseert Stichting Geo Oss een lange excursie. Dit jaar was de reis naar het Zwarte Woud van vrijdag 25 t/m zondag 27 september 2015 gepland. Hans had een grote bus geregeld voor 9 personen, zodat er nog maar een auto nodig was om te rijden.

Op zoek naar agaten Hans was dan ook als eerste op pad om rond 05:30 Wilco, Thea en Ruben bij Wilco thuis op te halen in Berghem. Vervolgens reden ze naar Oss naar d’n Iemhof waar ze om 06:00 Willem, Roel, Linda en Roy hebben opgehaald. Gerben ging met zijn gezin vanuit Milsbeek op reis in hun auto. Na ongeveer 2,5 uur rijden kwamen we rond 08:30 nagenoeg gelijk aan bij Aussichtspunkt Moseltal West aan de A61 om een korte plas- en koffiepauze te houden. Nadat iedereen zijn blaas geleegd en zijn maag gevuld had, reden we rond 09:00 aan richting onze eerste vindplaats, namelijk de akkers en wijnvelden ten noorden en westen van het plaatsje Nack.

Geheel volgens planning kwamen we om 10:00 uur aan tussen de wijnvelden van Nack. Na het aantrekken van de juiste kleding, nam ieder een tas of emmer in de hand en liepen we enthousiast naar de eerste akker toe..........>>> lees verder

12 september 2015: Vakantievondsten en -ervaringen
Vandaag was weer de eerste jeugdactiviteit na de grote vakantie. Omdat veel mensen op vakantie zijn geweest, of soms een dagje uit hadden veel kinderen mooie stenen gevonden. Vandaag hebben veel kinderen stenen laten zien die ze in de vakantie, of al eerder, gevonden hadden. Sommige kinderen hadden ook mooie stenen gekocht, bijvoorbeeld knuffelstenen.

De kinderen en hun ouders waren weer fanatiek aan het polijsten Na het bespreken van de vakantievondsten hebben Wilco en Emma een verhaal verteld over de reis die ze gemaakt hebben in het westelijke deel van Amerika. Hierbij vertelde Wilco veel over de geologie en de geschiedenis van Amerika. Wist je bijvoorbeeld nog dat San Fransisco op de Andreas breuklijn ligt, dat er daarom veel aardbevingen zijn en dat je deze breuk zelfs vanuit de lucht kunt zien? Ook de foto’s van de Grand canyon waren erg mooi. Tijdens hun vakantie zijn Wilco, Nancy en Emma in veel nationale natuur parken geweest, waaronder het Yosemite National Park. Dit pakt staat bekend om zijn erg mooie rotsen en natuur..........>>> lees verder

Foto's zijn gemaakt door Nancy van den Broek.

12 juli 2015: Beez
Opnieuw een geslaagde excursie voor Geo Oss leden en consorten. In alle vroegte verzamelden enkele leden zich bij d’n Iemhof in Oss, om vanaf daar gezamenlijk richting de Sagrex groeve in beez (België) te rijden.

Calciet Eenmaal aangekomen begon bij menigeen de spanning te stijgen en de zoekkriebels waren voor velen voelbaar. Snel nog wat spulletjes goed in de tassen en karretjes passen en vervolgens de groeve in. Na een korte wandeling van ongeveer 10 minuten kwamen we allemaal veilig aan in het diepste punt van de groeve, die naar eigen schatting zo’n 100 meter diep is. Enkele leden waren al eerder aangekomen en hadden al wat interessante punten in de groeve gescout. Snel werden de spullen neergezet, de nodige hulpmiddelen erbij gepakt en naarstig begon iedereen te zoeken.

Al snel werd duidelijk dat dit een mooie dag zou worden. Helaas kan de betreffende groeve niet lang meer bestaan vanwege uitbreidingsproblemen, want het zoeken naar mineralen onder een heuse waterval zorgde voor een idyllische..........>>> lees verder

13 juni 2015: Excursie naar Hagen Hohenlimburg
In het rijke verleden van Stichting Geo Oss hebben we vandaag opnieuw een hoogtepunt beleeft. Nog nooit was een opkomst voor een excursie zo groot als de excursie naar de Hohenlimburger Kalkwerke bij Hagen in Duitsland. Met maar liefst 42 personen zou het een geslaagde dag voor jong en oud worden. Stichting Geo Oss is onlangs een samenwerking aangegaan met Minerals Foundation, deze excursie was een mooie aangelegenheid om die samenwerking verder te ontplooien.

Met een grote groep zijn we naar Hagen-Hohenlimburg gegaan Iedereen reed met eigen vervoer naar de Hohenlimburger Kalkwerke om daar rond 10:00 te verzamelen. Bijna iedereen kwam mooi een half uur van te voren aan, waarbij een aantal mensen helaas onderweg geflitst zijn. Nadat we kennis hadden gemaakt met verschillende nieuwe gezichten en de excursieleiding van www.geotouring.de, mochten we met een tiental auto’s deels de groeve in rijden. Dit scheelde iedereen weer een lange klim.

Nadat iedereen zich klaar had gemaakt hebben we eerst een groepsfoto gemaakt met alle excursiedeelnemers. Daarna hebben we het laatste stuk naar boven te voet afgelegd. Boven aangekomen kregen we een korte instructie van de leiding, waarna we naar de eerste plek liepen waar vers..........>>> lees verder

Foto's zijn gemaakt door Kim Janssen, Erwin Bras en Gerben Arts.

24 mei 2015: Piesberg
Zondag 24 mei om 7.30 vertrekken we met een 5-tal GEO-leden richting Duitsland, naar Piesberg om daar Carboon fossielen te gaan zoeken. Omstreeks 9.30 komen we in Piesberg aan, helaas heeft de navigatie ons naar de verkeerde straat gestuurd, niet alleen ons, want ook onze gast uit Noord-Holland staat hier te wachten. Een telefoontje met onze gids Angelika Leipner biedt uitkomst, zodat we onze auto’s om 10.00 bij de groeve kunnen parkeren.

Op zoek naar plantfossielen op de Piesberg In 2012 hebben we voor de laatste keer onder begeleiding van Mw. Angelika Leipner een bezoekje gebracht aan de steengroeve Piesberg nabij Osnabrück. Angelika is conservator van het Natur und Umwelt Museum am Schölerberg uit Osnabrück, die deze groeve op haar duimpje kent.

Een korte wandeltocht door bos brengt ons naar de groeve waar we uitleg krijgen van Angelika.

Ze laat zien dat erin het gebied vroeger mijnbouw (kolen) werd gepleegd. We zien ook daadwerkelijk overblijfselen van deze mijnbouw in de vorm van boomstammen die als stutten hebben gediend.

Vervolgens wordt uitgelegd welke fossielen te vinden zien, buiten plantafdrukken zijn er ook fragmenten van verschillen dier(tjes)en te vinden. Vleugelfragmenten van Libelles zijn daar een voorbeeld van..........>>> lees verder

Foto's zijn gemaakt door Wilco van den Broek.

4 april 2015: Excursie naar Winterswijk
Op Zaterdag 4 april was het eindelijk zover. Dertien jongens en meisjes van de GEO Jeugd gingen onder begeleiding van hun ouders en 10 ervaren GEO Oss leden naar de Steengroeve Winterswijk. De ochtend begon helaas triest met veel regen, hagel en natte sneeuw, waarbij de temperatuur niet hoger kwam dan twee graden Celsius. Later in de ochtend brak de zon door en werd het weer lekker aangenaam.

Allemaal op een rijtje aan het werk in Winterswijk Vanaf 8.30 uur zouden we verzamelen bij de Berghplaets in Berghem of je had de mogelijkheid om op eigen gelegenheid naar Winterswijk af te reizen, zodat we gezamenlijk om 10.00 uur naar binnen konden gaan. Anderhalf uur duurde de reis naar Steengroeve Winterswijk, waarvan de laatste twintig kilometer door het prachtige Achterhoekse platteland. Een mooi landschap met authentieke boerderijen en bonte akkers. We kwamen langzaam in de stemming om er een mooie dag van te maken en te gaan zoeken naar fossielen, edelstenen en mineralen.

Rond de klok van 10.00 uur was iedereen gearriveerd en konden we de auto parkeren op een naastgelegen grasveld, alleen bleek de grond nog zeer nat te zijn. De eerste auto kwam direct vast te zitten en werd uit de blubber geduwd door enkele sterke GEO-leden. Na dit spektakel werden alle spullen uitgeladen (kilo’s gereedschap) en niet te vergeten de nieuwe gele hesjes GEO OSS ROCKS aangedaan..........>>> lees verder

Foto's zijn gemaakt door Wilco van den Broek, Gerben Arts, Ruben Fastenau en Peter Stokman.

14 maart 2015: Polijsten
Net zoals vorig jaar hebben we jullie weer flink aan het werk zetten. De kleren die vies mogen worden mochten aan, want we gaan weer zagen, slijpen en polijsten. De laatste keer heeft iedereen een stuk seleniet mogen zagen om vervolgens te slijpen en te polijsten.

Polijsten is een intensieve bezigheid Nu hebben we de moeilijkheidsgraad verhoogd en zijn we binnen fossiele koralen gaan zagen om ze vervolgens te slijpen en te polijsten. Daar waar seleniet een zacht mineraal betrof, zijn de koralen al een stuk harder en moesten de kinderen nog meer hun best doen om een mooi gepolijste koraal te maken.

Tevens heeft Harold van der Steen van Stichting Geo Oss een verhaal verteld over fossielen. Tevens hebben we besproken hoe iedereen zich het beste kan voorbereiden op de volgende excursie naar Winterswijk.

Gerben Arts

Foto's zijn gemaakt door Berghem in Beeld.

Foto's zijn gemaakt door Joyce Arts-Beelen.

10 januari 2015: Naturalis
Vandaag zijn we met een mooie groep op pad gegaan naar Naturalis Biodiversity Center te Leiden. Dit is een modern en leuk museum voor jong en oud om te bezoeken. Om 09:00 had iedereen zich verzameld bij de McDonald's te Heesch. Het was behoorlijk onstuimig weer met een flinke rit voor de boeg. Maar gelukkig kwamen we allemaal heelhuids aan in Leiden. Binnen waar we droog en warm arriveerden, stonden er al 2 gidsen ons op te wachten. Nadat iedereen zijn entree had betaald werd de groep in tweeën geplitst.

Een van de topstukken van Naturalis is het skelet van een Mammoet We kregen van de begeleiders een rondleiding langs de topstukken van Naturalis. Dit zijn onder andere het Camarasaurusskelet, Burgess Shale fossielen, Schedelkapje Javamens, Mammoetskelet, Stamboom, Japanse reuzenkrab, Reuzenpijlinktvis, Victorialelie, Grafiet, Stier Herman, Dodobotten, Plateosaurusl, Mega wereldbol, Stenen bliksemschicht, Amethyst, Stegosaurus en Aai de alpaca.

Na een goed uur aandachtig te hebben geluisterd naar de verhalen van de gidsen konden we het museum op eigen houtje verkennen. Iedereen splitste zich op, waarbij de kinderen snel naar de doe en ontdek hoeken renden..........>>> lees verder

Foto's zijn gemaakt door Wilco van den Broek en Gerben Arts.